top of page

Çocuklarda Normal Dil ve KonuÅŸma GeliÅŸimi

Çocuklar 2 yaşından önce dilbilgisini sözcüklerle birlikte jest-mimik gibi iÅŸaretleri kullanarak gerçekleÅŸtirmektedir. 2 yaÅŸ civarı çocuklar sözcükleri birleÅŸtirerek farklı anlamlar oluÅŸturmak için iÅŸaretleri azaltarak dilbilgisel kurallardan faydalanmaya baÅŸlarlar.

Çocuklarda Normal

Dil ve KonuÅŸma GeliÅŸimi

Bir zamanlar bilim adamları ve anne-babalar, çocuÄŸun dil ve konuÅŸmayı öÄŸrenme sürecinin ilk on ile on sekizinci aylarda, yani, ilk sözcüklerin üretildiÄŸi zaman baÅŸladığını düÅŸünüyorlardı. AraÅŸtırmacılar yapılan çalışmalarla bu sürecin baÅŸlangıcının aslında çok daha erken olduÄŸunu ortaya koymuÅŸlardır.

 

BebeÄŸin iÅŸitme sistemi, hamileliÄŸin son üç ayında iyice geliÅŸmektedir ve ana rahminde pek çok sesi duymaya baÅŸlar. Bebek kendi anadiline ait vurgularla ve amniyo sıvısı yoluyla kendisine ulaÅŸan annesinin sesiyle de çok ilgilidir. Bu ÅŸekilde, konuÅŸma ritimleri, doÄŸduÄŸunda çocuÄŸun beynine yerleÅŸmiÅŸ olur.

 

DoÄŸumdan sonra bebekler konuÅŸmalarını saÄŸlayacak organları henüz zihinsel ya da fiziksel olarak denetleyemese de, çoÄŸu zamanlarını annelerinin sesini dinleyerek geçirir ve dil ile ilgili her türlü bilgiyi kaydederler. Aslında bebekler ilk sözcüklerini söylemeden çok önce farklı istekler için farklı aÄŸlama tonları, gülme ve agulama gibi pek çok iletiÅŸim yolunu kullanabilmektedirler. BebeÄŸinizle ilk iletiÅŸim onun dili anlaması veya kullanmasından çok önce baÅŸlar. BebeÄŸiniz, beslenme ya da alt deÄŸiÅŸtirme sırasında sesinize tekme atarak ya da agulayarak tepki verir. Olumlu duygularını size gülümseyerek olumsuzları ise aÄŸlayarak anlatır. Ä°lk anlamlı sözcüklerini üretirken bile karşıdaki kiÅŸinin anlaması için el iÅŸaretleriyle bunlara eÅŸlik eder. Anne babalar ise bu tepkileri kısa sürede çözümleyerek bunlara yanıt verir ve böylece iletiÅŸimi zenginleÅŸtirir.

 

Agulamak, gülmek ve anlamsız sesler çıkarmak bebeklerin ilk konuÅŸma giriÅŸimleridir. Ä°lk yaÅŸlarının sonlarına doÄŸru anlamlı konuÅŸma benzeri sesler çıkarırlar. Ä°lk anlamlı sözcükler onikinci aydan sonra üretilmeye baÅŸlar. Bu noktada bireysel farklılıklar olabilmektedir: bazı bebekler anlamlı sesler çıkarmak için sürekli çabalarken bazıları buna hazır olana kadar bekleyebilirler. Onsekizinci aydan sonra bebeklerin yeni sözcük öÄŸrenme süreçleri oldukça hızlanır ve bir haftada bile büyük deÄŸiÅŸimler görülebilir. Bu dönem çocukların sözcük daÄŸarcıklarının hızlıca geliÅŸtiÄŸi dönemdir fakat bir dili öÄŸrenmek tek tek kelimeleri üretmekten fazlasını gerektirir. Sözcükleri birleÅŸtirerek, yerlerini deÄŸiÅŸtirerek belirli hece veya sesler ekleyerek vb. kuralları kullanarak farklı anlamlar üretebilmek gerekir, bu dilbilgisidir.

 

Çocuklar 2 yaşından önce dilbilgisini sözcüklerle birlikte jest-mimik gibi iÅŸaretleri kullanarak gerçekleÅŸtirmektedir. 2 yaÅŸ civarı çocuklar sözcükleri birleÅŸtirerek farklı anlamlar oluÅŸturmak için iÅŸaretleri azaltarak dilbilgisel kurallardan faydalanmaya baÅŸlarlar. 2.5 yaşından sonra sözcük daÄŸarcıkları hızla geliÅŸmekte, ürettikleri cümleler anlamsal ve dilbilgisel açıdan zenginleÅŸmektedir. 4-5 yaşına gelindiÄŸinde artık çocuklar bir yetiÅŸkine isteklerini, ihtiyaçlarını, ilgilerini uzun ve karmaşık cümlelerle zorlanmadan ifade edebilmekte ve çevresinde duyduÄŸu ÅŸeylerin çoÄŸunu rahatlıkla anlayabilmektedir.

​

Milli EÄŸitim Bakanlığına BaÄŸlı Merkezimiz Ücretsiz Ön GörüÅŸme Randevu Sistemiyle hizmet vermektedir. En kısa sürede çocukla beraber randevu alarak merkezimize gelebilirsiniz.

Kreşte Çocuk
bottom of page