top of page
de83733b99c1edeff0471182eeeadd6d.jpg

Dil GeliÅŸiminde Aile Önerileri

Oyuncakla Oyun, Nesnesiz Oyun, CoÅŸkulu Davranma, Abartılı Yüz Ä°fadeleri Kullanma, Model Olma, Soru Sorma, Paralel KonuÅŸma

Dil GeliÅŸiminde Aile Önerileri

  1. ÇocuÄŸun liderliÄŸini izleyin. (Hangi oyuncakla oynamak istiyorsa onun sunulması vb.)

  2. ÇocuÄŸun iletiÅŸime geçmesi için olanaklar yaratın.

  3. ÖrneÄŸin oynayacağı nesneyi görebileceÄŸi fakat ulaÅŸamayacağı bir yere koyduktan sonra onu istemesi için olanak yaratın.

  4. ÇocuÄŸun iletiÅŸime geçmesini bekleyin.

  5. ÇocuÄŸunuz sizinle iletiÅŸim için etkileÅŸim kurmadan siz fazla fazla uyaran vermeyin.

  6. ÇocuÄŸun iletiÅŸim davranışını geniÅŸleterek geri dönüt verin.

 

LiderliÄŸi Ä°zleme Ä°puçları:

  • ​Oyuncakla Oyun

ÇocuÄŸun sevdiÄŸi oyuncakları ortamda bulundurun mümkünse ikiÅŸer tane olacak ÅŸekilde. Çocuklar sadece oyuncaklarla deÄŸil her türlü nesneye oyun oynayabilirler unutmayın.

​

  • Nesnesiz Oyun

Çocuk bu tür oyunları seviyorsa da onun sevdiÄŸi aktiviteler uygulanır. Ä°lgileri ile oyun oluÅŸturulur. (Gıdıklama, kovalamaca, çekiÅŸtirme, cee vb.) Bu oyunlar içinde çocukla iletiÅŸim saÄŸlanmalıdır.

 

  • Duyusal Oyunlar 

Duyusal oyunlarda da çocuÄŸun liderliÄŸini izlemek önemlidir. ÇocuÄŸun oyununa katılım saÄŸlanır. (Sıra ile ışık açıp kapatma, su ile, kum ile oynama vb.) Tüm bu aktiviteleri gerçekleÅŸtirirken canlı ve neÅŸeli olmak gerekir.

 

  • Etkinlikle Ä°lgili CoÅŸkulu Davranmak

ÇocuÄŸun seçtiÄŸi etkinliklere katılırken coÅŸkulu bir biçimde davranılır. Bu durum sosyal katılımı arttırır.

​

  • Abartılı Jestler Kullanmak

KonuÅŸurken zaman zaman abartılı jestler kullanmak anlamın çocuklara için daha belirgin olmasını saÄŸlar.​ ÇocuÄŸun eylem hakkında yorum yapması kolaylaşır. Jestler için model saÄŸlar.

​

  • Abartılı Yüz Ä°fadeleri Kullanmak

BaÄŸlamla anlamlı abartılı yüz ifadeleri kullanmak çocuÄŸun baÄŸlamı anlaması için ek bilgi saÄŸlar.  

Abartılı Sesletimler:  KonuÅŸmanın hızında tonunda deÄŸiÅŸiklikler yapılır. (fısıldama abartılı ses kullanma vb.). Åžaşırtıcı durumlarda abartılı ses kullanılır. (AAA düÅŸtüü vb.)

 

MODEL OLMA ve GENÄ°ÅžLETME

​

ÇocuÄŸun ilgilendiÄŸi dikkatini verdiÄŸi nesne üzerine konuÅŸmak yapılan davranışları seslendirmek önemlidir.

​Bu yapılırken çocuÄŸa uygun dil kullanımı çok önemlidir. Kullanılan dil çocuÄŸa göre basitleÅŸtirilir. KonuÅŸmanın hızı ayarlanır, önemli hedef sözcüklere vurgular yapılır. Bol tekrarla söylenilir. Paralel konuÅŸma dediÄŸimiz bu davranışta çocuÄŸun oyunu izlenir ve yaptığı hareketler sizin tarafınızdan basit bir dille anlatılır. ( Arabayı aldıın, araba gidiyor vb.)

 

GeniÅŸletme ise yapılan aktiviteyi seslendirirken hedef sözcük ekleme olarak söylenebilir. ( Arabayı aldıın, yeÅŸil araba gidiyor, yeÅŸil araba çok hızlıı vb.)

 

Mutlaka çok soru sormaktan kaçının ( oÄŸlum/kızım o araba mı?, yeÅŸil araba mı gidiyor? Arabayı ne yaptık? DüÅŸtü mü? Vb.)

 

  • Beklenmedik durumlar yaratma:

ÇocuÄŸunuzun olmasını beklemediÄŸi ÅŸeyler gerçekleÅŸtirerek sizinle iletiÅŸim kurması için teÅŸvik edin. (ÖrneÄŸin; Ayakkabısını ters giydirip tepki vermesini bekleme, tiÅŸörtünün bir kolunu giydirip diÄŸerini baÅŸ kısmından geçirme vb.)

bottom of page